Δοξαστικό Αίνων Κυριακής μετά την του Χριστού γέννηση
Πρωτότυπο | Απόδοση στη Νεοελληνική |
---|---|
Αἷμα καὶ πῦρ, καὶ ἀτμίδα καπνοῦ· τέρατα γῆς, ἃ προεῖδεν Ἰωήλ· αἷμα τὴν Σάρκωσιν· πῦρ τὴν Θεότητα· ἀτμίδα δὲ καπνοῦ, τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιον, τὸ ἐπελθὸν τῇ Παρθένῳ, καὶ κόσμον εὐωδιάσαν. Μέγα τὸ μυστήριον τῆς σῆς ἐνανθρωπήσεως. Κύριε δόξα σοι. | Αίμα, φωτιά και καπνός· τα τέρατα της γης, τα οποία προφήτευσε ο Ιωήλ. Αίμα για τη Σάρκωση, φωτιά για τη θεότητα, καπνός δε, για το Άγιο Πνεύμα, που επεσκίασε την Παρθένο κι ευωδίασε τον κόσμο. Μέγα το μυστήριο τη ενανθρωπήσεώς Σου. Δοξασμένος να είσαι Κύριε. |
Απόδοση στη Νεοελληνική
Αίμα, φωτιά και καπνός· τα τέρατα της γης, τα οποία προφήτευσε ο Ιωήλ. Αίμα για τη Σάρκωση, φωτιά για τη θεότητα, καπνός δε, για το Άγιο Πνεύμα, που επεσκίασε την Παρθένο κι ευωδίασε τον κόσμο. Μέγα το μυστήριο τη ενανθρωπήσεώς Σου. Δοξασμένος να είσαι Κύριε.
Το παρόν δοξαστικό εκφωνείται στον Όρθρο της Κυριακής μετά της του Χριστού Γεννήσεως. Ο υμνωδός αφορμάται από την φανέρωση στον προφήτη Ιωήλ του σχεδίου της θείας οικονομίας. Ο προφήτης είδε στον ουρανό αίμα, το οποίο συμβολίζει την Σάρκωση του Θεανθρώπου, φωτιά που υποδηλώνει τη θεότητα του σεσαρκωμένου, και καπνό, ως ένδειξη της επιφοίτησης του Αγίου Πνεύματος στους Αποστόλους κατά την ημέρα της Πεντηκοστής. Ο υμνογράφος πλέκει στο δοξαστικό ολόκληρο το σχέδιο της Θείας Οικονομίας, δηλώνοντας μάλιστα πως είναι το ίδιο πνεύμα που ενεργεί στον Ευαγγελισμό, τη Γέννηση και την Πεντηκοστή, καταδεικνύοντας την μία, αέναη και άκτιστη ενέργεια του Θεού.
Προφ. Ιωήλ γ’
Καί ἔσται μετὰ ταῦτα καὶ ἐκχεῶ ἀπὸ τοῦ πνεύματός μου ἐπὶ πᾶσαν σάρκα, καὶ προφητεύσουσιν οἱ υἱοὶ ὑμῶν καὶ αἱ θυγατέρες ὑμῶν, καὶ οἱ πρεσβύτεροι ὑμῶν ἐνύπνια ἐνυπνιασθήσονται, καὶ οἱ νεανίσκοι ὑμῶν ὁράσεις ὄψονται· 2 καὶ ἐπὶ τοὺς δούλους μου καὶ ἐπὶ τὰς δούλας μου ἐν ταῖς ἡμέραις ἐκείναις ἐκχεῶ ἀπὸ τοῦ πνεύματός μου. 3 καὶ δώσω τέρατα ἐν οὐρανῷ καὶ ἐπὶ τῆς γῆς, αἷμα καὶ πῦρ καὶ ἀτμίδα καπνοῦ· ὁ ἥλιος μεταστραφήσεται εἰς σκότος καὶ ἡ σελήνη εἰς αἷμα πρὶν ἐλθεῖν τὴν ἡμέραν Κυρίου τὴν μεγάλην καὶ ἐπιφανῆ. καὶ ἔσται, πᾶς, ὃς ἂν ἐπικαλέσηται τὸ ὄνομα Κυρίου, σωθήσεται· ὅτι ἐν τῷ ὄρει Σιὼν καὶ ἐν Ἱερουσαλὴμ ἔσται ἀνασῳζόμενος, καθότι εἶπε Κύριος, καὶ εὐαγγελιζόμενοι, οὓς Κύριος προσκέκληται
Απόδοση στη Νεοελληνική
Και θα έλθει εποχή που θα περιλούσω με τις χάρες του Αγίου Πνεύματος κάθε σάρκα, και θα προφητεύουν οι γιοι σας και οι κόρες σας, και οι γηραιότεροι θα βρίσκοναι σε λήθαργο, αλλά οι νεότεροι θα προικιστούν με οράματα. Και θα περιλούσω με την χάρη του Πνεύματος και τους δούλους και τις δούλες και θα δώσω τερατώδη σημεία στον ουρανό και τη γη, αίμα και φωτιά και καπνό. Ο ήλιος θα σκοτεινιάσει και η σελήνη θα γεμίσει αίμα πριν έρθει η μεγάλη και επιφανής μέρα του Κυρίου. Και θα σωθεί όποιος θα επικαλεστεί το όνομα του Θεού. Και θα βρίσκεται σωσμένος στο όρος της Σιών και στην Ιερουσαλήμ, όπως είπε ο Κύριος, και θα χαίρονται μέσα στα χαρμόσυνα νέα, εκείνοι τους οποίους προσκάλεσε ο Κύριος.
Αίμα και πυρ – Απαρχή