Κανένας άνθρωπος δεν είναι αναμάρτητος. Για έναν μόνο λέγεται ότι δεν αμάρτησε. Δείχνουμε τη μετάνοια ως οδό στον αδελφό μας, χωρίς όμως να θέλουμε ο εφησυχασμός της μετάνοιας να τον οδηγήσει σε περισσότερες αμαρτίες, αλλά αμέσως τρέχουμε να τον ξανασηκώσουμε. Η απόγνωση που κουβαλούν όσοι πιστεύουν το αντίθετο οδηγεί αυτόν που αμάρτησε στην καταστροφή, ενώ η προσδοκία της μετάνοιας του δίνει δύναμη να σηκωθεί και να αλλάξει. Ποιοι είμαστε εμείς που θα εναντιωθούμε στο θέλημα του Θεού; Θέλει ο Θεός και συγχωρεί! Ποιος θα τον εμποδίσει; Μήπως αυτός που πέφτει δεν σηκώνεται;
Ας δούμε όμως την Καινή Διαθήκη που εκεί κηρύττεται η μετάνοια, ακόμα κι αν κάποιοι ισχυρίζονται ότι αυτή δεν υπάρχει. Ρωτάμε τον Σωτήρα:
-Γιατί ήρθες; και αποκρίνεται:
-Δεν ήρθα, για να σώσω δίκαιους, αλλά για να καλέσω τους αμαρτωλούς σε μετάνοια.
Τον ρωτάμε κι άλλα:
-Τι βαστάζεις στους ώμους σου;
-Το χαμένο πρόβατο, απαντά.
-Για ποιο λόγο γίνεται χαρά στους ουρανούς;
-Για έναν αμαρτωλό που μετανοεί, λέει.
Οι άγγελοι χαίρονται κι εσύ φθονείς; Ο Θεός δέχεται μετά χαράς κι εσύ εμποδίζεις; Ας καταφύγουμε και πάλι στον αγαθό Θεό, μας λέει:
Υπήρχαν δύο παιδιά. Ο νεότερος ξόδεψε ό,τι είχε. Ενώ ήταν δίκαιος, πέφτει. Αφού ξόδεψε τα πάντα, ήρθε σε μετάνοια και τρέχει στον Πατέρα και μελετά τι θα του πει, όταν τον συναντήσει. «Αμάρτησα ενώπιόν σου και ενώπιον του ουρανού». Αυτά σκεφτόταν και δεν διέφυγε της προσοχής του αγαθού Πατέρα. Μόλις θέλησε να απολογηθεί, αμέσως πήγε να τον συναντήσει ο ντροπιασμένος Πατέρας.
Αρκεί να θελήσεις μόνο και αυτός ο ίδιος θα σε προϋπαντήσει. Άρχισε να ομολογείς και ο Πατέρας θα σε βοηθήσει. Κατάλαβε την σπλαχνική αγάπη του και μην σταματήσεις να ελπίζεις. Σε δέχτηκε και λέει: «Θυσιάστε μόσχο σιτευτό και φέρτε τη στολή αυτήν την πρώτη και βάλτε δαχτυλίδι στο χέρι του». Όλα αυτά κάνουν έκδηλη την αγαθή προτροπή αυτού που μας δέχεται. Αν αγανακτείς, επειδή δέχεται τον γιο ενώ προ ολίγου βοσκούσε γουρούνια, αφότου ξόδεψε όλη την περιουσία, θυμήσου ότι και ο αδελφός του αγανάκτησε, αλλά τον δέχτηκε. Μαζί με τους αμαρτωλούς είναι ο Ιησούς, μαζί με τους αρρώστους ο Γιατρός.
Περί μετανοίας – Μέγας Βασίλειος
Μετάφραση, επιλογή αποσπασμάτων: Απαρχή